« Teorik Yazılar
Acil durumlarda havayolu sağlanması ve yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Önder TOMRUK
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı
Giriş
Kalp-akciğer canlandırmasının (KAC) gerektiği acil durumlarda, havayolunun
sağlanması ve yönetimi büyük önem arz etmektedir ve KAC’nın ilk basamaklarından
biridir. Resüsitasyon esnasında solunum ve oksijen desteği gereklidir. Fakat
şimdiye kadar yapılan çalışmalarla uygun solunum hacmi, solunum sayısı ve
oksijen konsantrasyonu hala belirlenememiştir (1). Bu konudaki çalışmalar devam
etmektedir.
Kalp durmasının ilk dakikalarında doku hipoksisi gelişir.
Akut solunum yetmezliği olan hastalarda veya kardiyopulmoner arrest durumunda,
bazı teknikler veya yardımcı cihazlar kullanılarak havayolu açılmalı ve
oksijenizasyon sağlanmalı ve özellikle yaşamsal önemi olan beyin ve kalbin
oksijen ihtiyacı karşılanmalıdır.
Havayolu sağlanmasının çeşitli yöntemleri vardır. Bunlar;
pozisyon verme, oral-nasal airway cihazı kullanma, laringeal maske airway ve
özafagotrakeal kombitüp kullanma veya endotrakeal entübasyon sağlanması gibi
yöntemlerdir. Havayolu açıklığını sağlayan teknikler ile kişinin oksijenizasyonu
yanında, salgıların kontrolü, aspirasyondan koruma ve resüsitasyonda kullanılan
bazı ilaçların havayolundan verilmesi de sağlanabilir.
Havayolunun açılması
Havayolu tıkanıklığı kısmi veya tam olabilir. Kişinin cevapsızlığının
değerlendirdikten ve yardım istedikten sonra ilk olarak havayolu açıklığı
sağlanmalıdır. Bilincini kaybetmiş bir kişinin havayolu tıkanıklığı en sık
farinks bölgesinde görülür ve bunun sebebi tonusunu kaybetmiş kaslar dolayısıyla
dil ve epiglottur (2,3). Bundan dolayı malzemesiz olarak dili ve epiglotu yukarı
kaldırarak havayolu açıklığını sağlayabiliriz. Bunun için sıklıkla kullandığımız
iki teknik; başın geri itilmesi-çenenin kaldırılması (şekil 1) ve çenenin
itilmesi (şekil 2) yöntemleridir. Bu teknikleri hastayı düz bir zemine sırtüstü
yatırarak uygulamalıdır.
Malzemesiz Havayolu Teknikleri:
Elimizde hiçbir havayolu malzemesi olmadan, sadece ellerimizle havayolu açıklığı
sağladığımız tekniklerdir.
Başı Geri İtme- Çene Kaldırma Manevrası:
Bir elimizle baş alın bölgesinden hafifçe geri itilirken, diğer elimizin işaret
ve orta parmakları kullanılarak çene yukarı kaldırılır. Başı geriye iten elin
baş ve işaret parmaklarının boşta bırakılması, daha sonra ağızdan ağza nefes
verirken burnu kapatmak için bu parmakları kullanmamızı sağlar. Eğer boyun
omurlarında yaralanma şüphesi varsa, başın geri itilmesinin uygulandığı
manevradan sağlık personeli olan kişiler kaçınmalıdır. Fakat ilkyardım eğitimi
almış olan sağlık personeli harici kişiler veya sağlık personeli olan ama çene
itme manevrasıyla havayolun açıklığını sağlayamayan kurtarıcılar bu manevrayı
kullanabilir (1).
Çene İtme Manevrası:
Hastanın başucuna geçerek her iki elle çene köşelerinden başparmak haricindeki
parmaklar ile çene öne doğru kaldırılır, başparmaklarla ise ağız açılır. Bu
manevra daha çok sağlık personeli olan kişiler tarafından ve boyun omurlarında
yaralanma şüphesi varsa yapılmalıdır. Yine de havayolu sağlanamıyorsa, başı geri
itme-çene kaldırma manevrası denenmelidir.
|
|
Şekil 1: Başı geri itme-çene kaldırma manevrası |
Şekil 2: Çene itme manevrası |
Havayolu Tıkanıklığını Tanıma:
Havayolu açma manevraları yapıldıktan sonra tıkanıklığın tanısı BAK-DİNLE-HİSSET
yöntemiyle konur (Şekil 3). Kurtarıcı hastanın ağzına yanağını yaklaştırır ve
gözleriyle hastanın göğüs hareketlerine BAKAR, kulağıyla nefesini DİNLER, yanağı
ile de nefesi HİSSEDER. On saniye kadar bu işlemi yapar. Eğer nefes almıyorsa
iki kurtarıcı soluk verir. Kişide kısmi havayolu tıkanıklıkları varsa nefes alır
ama üst seviyelerde tıkanıklık varsa nefes alırken zorlanma ve stridor duyulur.
Alt havayolu tıkanıklıklarında ise nefes darlığı yanında wheezing duyulur.
Basit Malzemeli Havayolu Sağlama Teknikleri:
Elimizin altında basit havayolu malzemeleri varsa bunları kullanarak da havayolu
açıklığını sağlayabiliriz. Bu malzemeler kişinin trakeasını yabancı cisim
aspirasyonuna karşı koruyamazlar.
Orofaringeal Havayolu:
“S” şeklinde, dilin geriye doğru giderek hipofarenksin tıkanmasını engelleyen
sert bir malzemedir (Şekil 4). Öğürme refleksi olmayan, bilinci kötü kişilere
takılmalıdır (3,4). Bilinci açık ve öğürme refleksi olan kişilerde kusmaya sebep
olabileceğinden dolayı kullanılmamalıdır. Ayrıca takarken, havayolunu
tıkayabileceği için dil ileriye itilmemelidir. Yine malzeme ile dişler arasında,
dil veya dudak gibi yumuşak dokuların kalmamasına özen gösterilmelidir.
Orotrakeal entübasyondan sonra da, hastanın bilinci yerine geldiğinde tüpü
ısırmaması için kullanılabilir.
Yöntem olarak; ağız içi salgılar, kan ve kusmuktan temizlendikten sonra, konkav
yüzü baş tarafına bakacak şekilde ilerletilir ve 180º döndürülür veya konkav yüz
kulağa bakacak şekilde ilerletilir ve 90º döndürülür. Eğer dil basacağı varsa
kullanılabilir.
Takılacak orofaringeal havayolu kişinin boyutlarına uygun seçilmelidir (Tablo
1). Bunun dışında pratik olarak; ağız kenarından mandibula köşesinin hemen
üstüne kadar olan mesafeyle uyumlu havayolu kullanılabilir.
|
|
Şekil 3 : Bak-Dinle-Hisset yöntemi |
Şekil 4: Orofaringeal Havayolu |
Yaş |
Tüp boyutu (Guedel) |
Yeni
doğan |
000 |
Süt
çocukları |
00 |
Oyun
çocukları |
0 |
Çocuklar |
1 |
Gençler |
2 |
Erişkinler (kadın) |
3 |
Erişkinler (erkek) |
4 |
Erişkinler (iri) |
5 |
Tablo 1: Orofaringeal Havayolu Boyutları
Nazofaringeal Havayolu:
Yumuşak ve bükülebilir lastik veya plastikten yapılmıştır (Şekil 5).
Öğürme refleksi olan yarı bilinçli ve orofaringeal havayolunu tolere
edemeyen hastalarda kullanılabilir. Yine trismus veya ağız çevresinde
ciddi travması olduğu için orofaringeal havayolu takılamıyorsa da
kullanılabilir.
Yöntem olarak; uygun boyutta nazofaringeal havayoluna suda eriyen
kayganlaştırıcı veya anestezik madde içeren jel sürülür ve açık olan
burun deliğinden kibarca ilerletilir. Dirençle karşılaşılırsa hafifçe
çevirme işlemi uygulanır.
Nazofaringeal havayolunun çok çeşitli boyutları (12-36 Fr) vardır (5).
Kişiye uygun boyut seçilmeli ve ilerletirken solunumu en iyi duyduğumuz
yerde bırakılmalı, ileriye gitmemesi için de havayoluna çatal iğnesi
takılmalıdır. Eğer daha ileriye ilerletilirse, özafagusa geçer ve
solutmayı engelleyebileceği gibi mideyi şişirerek aspirasyona da sebep
olabilir. Yine takarken burun mukozasında hasara sebep olabilir.
Şekil 5: Nazofaringeal Havayolu
İleri Havayolu Teknikleri
Endotrakeal Entübasyon:
Acil servislerde ve ameliyathanelerde, havayolu ve solunumu sağlamak
için çok sık kullanılan yöntemlerdir. KAC sırasında, deneyimli personel
tarafından mümkün olan en kısa sürede gerçekleştirilmelidir. Hastayı
aspirasyondan koruması, %100 oksijen verilebilmesi gibi avantajları
vardır. Özelikle apneik, kardiyak arrest olan, hipoksemik, havayolunu
aspirasyona karşı koruyamayan (gag refleksi olmayan ve Glaskow Koma
Skoru düşük) göğüs travması olan ve hemodinamik durumu bozuk olan
kişilerde endotrakeal entübasyon yapılmalıdır.
Endotrakeal entübasyon için malzemelerimiz hazır
olmalı ve deneyimli personel tarafından yapılmalıdır. Gerekli
malzemeler;
1. Laringoskop ve uygun boyda palası (Düz veya eğri)
2. Uygun boyda endotrakeal tüp
3. Kafı şişirmek için enjektör
4. MacGill forsepsi
5. Stile
6. Tüpü sabitleme malzemeleri
7. Tüp yerini doğrulamak için stetoskop
8. Aspirasyon sistemi ve katateri (Yankauer tipi)
9. Karbondioksit dedektörleri
10. Kişiyi solutmak için balon-valv-maske
11. Oksijen sistemi
Orotrakeal Entübasyon:
1. Hazırlık:
Kalıcı havayolu sağlamak ve kişiyi solutmak için en sık kullanılan ve en
güvenli yöntemdir. Entübasyon öncesinde kişi balon-valv-maske sistemiyle
%100 oksijen vererek solutulmalıdır. Faringeal ve laringeal aksı
birbirine paralel duruma getirip, koklama pozisyonu vererek entübasyonu
kolaylaştırmak için başın altına yaklaşık 10 cm yastık konulmalıdır.
Nabız oksimetre ile sürekli saturasyon kontrol edilmelidir. Tüm
malzemelerin çalışır durumda olması sağlanmalıdır. Özellikle laringoskop
aydınlatması ve endotrakeal tüpün kafına bakılmalıdır. Hastaya uygun
boyda endotrakeal tüp hazırlanmalıdır. Bunun için yetişkin erkekte
8.0-8.5 mm, bayanda ise 7.5-8.0 mm iç çaplı tüpler seçilebilir.
2. Teknik:
Laringoskop sol elle, ağız içi aspirasyon malzemeleri ve endotrakeal
tüpü ise sağ elle tutulmalıdır. Ağız içinde varsa diş parçaları, kan,
salgı ve kusmuk gibi yabancı cisimler aspire edilerek
uzaklaştırılmalıdır. Uygun boyda laringoskop palası hastanın sağ ağız
kenarından sokularak yavaş yavaş ilerletilmelidir. Bu sırada dil sola
doğru kaydırılarak epiglot görülmeli ve laringoskop palası eğri ise uç
kısmı vallekulaya, düz pala ise epiglotuda kaldıracak şekilde
yerleştirilmelidir. Sonrasında laringoskop sapı hasta ile 45º açı
yapacak şekilde yukarı doğru kaldırılır. Bu hareket ile ses telleri
görünür hale getirilir ve endotrakeal tüpün kafı ses tellerinin altında
kalacak şekilde tüp ses telleri arasından ilerletilir (Şekil 6).
Endotrakeal tüp takıldıktan sonra kafı şişirilir. Bunun için kaf balonu
çok sert veya yumuşak olmamalı, hava kaçağı olmayacak şekilde ve
trakeada nekroz oluşturmayacak şekilde olmalıdır.
Eğer ses telleri görünmüyorsa ve yardımcı olabilecek biri varsa hastanın
tiroid kıkırdağını baş ve işaret parmakları arasına alarak BURP (Backwards,Upwards
and Right Pressure=arkaya, yukarıya ve sağa doğru basarak) manevrası
uygulayabilir.
Şekil 6: Endotrakeal tüpün ses telleri arasından geçirilmesi
Endotrakeal tüpün yerini doğrulamak için;
1. Kişiyi solutulurken akciğer sesleri, akciğerin her iki üst ve alt
bölgeleri ile epigastriumdan dinlenmeli
2. Özafageal dedektörler veya
3. Nefes verirken CO2 ölçen dedektörler kullanılmalıdır
Tüpün yeri doğrulandıktan sonra flaster, gazlı bez veya bandajlarla
sabitlenmelidir. Sonrasında hastanın bilinci yerine geldiğinde tüpü
ısırmasını önlemek için bir orofaringeal havayolu takılmalıdır ve hasta
endotrakeal tüpten %100 oksijenle solutulmalıdır.
Nazotrakeal Entübasyon:
Nazotrakeal entübasyon, laringoskop kullanmanın sakıncalı olduğu ve
nöromuskuler blokajın problem yaratabileceği kişilerde tercih
edilmelidir. Ciddi solunum güçlüğü çeken konjestif kalp yetmezlikli,
kronik obstrüktif akciğer hastalığı veya astımı olan kişileri yatırmadan
ve uyanık haldeyken entübe etmek için de nazotrakeal entübasyon
yapılabilir.
Teknik:
İşlem öncesinde her iki burun deliğine lokal anestezik ve
vazokonstrüktör madde sprey şeklinde sıkılmalıdır. Orotrakeal
entübasyonda kullanılan tüpün yaklaşık 0.5-1 mm küçüğü kullanılmalıdır.
Tüpün üzerine anestezik ve suda eriyen bir jel sürüldükten sonra uygun
olan burun deliğinden hafif rotasyonel hareketlerle ilerletilir. Bir
elle larinksi krikoidden arkaya doğru iterken diğer elle de tüpü
hastanın nefes almasıyla birlikte trakeaya doğru ilerletmeliyiz. Erkekte
tüpü 28 cm, bayanda ise 26 cm’e kadar ilerletebiliriz. Fakat sonrasında
akciğer grafisi ile tüpün yerini doğrulamalıyız.
Alternatif Havayolu Teknikleri
Özafagotrakeal Kombitüp (ETC):
Faringeal alanı kapatan bir kafı, özafagus veya trakeayı kapatan bir
kafı olan çift lümenli bir tüptür (Şekil 7). Lümenlerden biri, iki kaf
arsında delikleri olan ve son ucu tıkalı lümendir. Diğer lümen in ise
son ucu açıktır. Ağız içine körlemesine gönderilir, üzerinde bulunan iki
adet siyah hat arasına üst kesici dişler gelinceye kadar ilerletilir ve
önce 1 numaralı kaf, sonra ise 2 numaralı kaf üzerinde yazılı olan
miktarlarda şişirilir. Ucu trakeaya veya özafagusa yönlenebilir, her iki
durumda da kişiyi solutma imkanı sağlar. Eğer ucu trakeaya giderse 2
numaralı lümenden, özafagusa giderse ise 1 numaralı lümenden solutulur.
Sadece yetişkinler için boyutları vardır ve 16 yaş altında kullanılmaz.
Şekil 7: Özafagotrakeal Kombitüp, Özafagus yerleşimi
Trakea yerleşimi
Laringeal Maske Havayolu (LMA):
LMA, endotrakeal entübasyon yapılamadığı durumlarda körlemesine
yerleştirilerek pozitif basınçlı ventilasyonu verilebilir. Şişirilebilen
distal silikon larengeal maske, larenksin etrafını kapatarak kişinin
solutulmasını sağlar. Doktor olmayan acil personelince hastaya
uygulanması standart endotrakeal tüpten daha kolay ve hızlıdır. LMA,
körlemesine farinkse ilerletilir ve sonrasında balonu şişirilerek kişi
solutulur (Şekil 10).
Şekil 10: Laringeal maske havayolu ve takılması
Cerrahi Havayolu Teknikleri
Endotrakeal veya nazotrakeal entübasyonun yapılamayıp da havayolunun
sağlanması zor olduğu durumlarda kullanılır. Trakeostomi cerrahi beceri
ve ekip gerektirmesi, ayrıca zaman alması dolayısıyla tercih edilmez,
bunun yerine krikotiroidotomi (koniotomi) tercih edilir. Özellikle, kısa
boyunlu şişmanlarda, larinks ödeminde ve boyunda hematom geliştiyse
krikotiroidotomi gerekebilir (6).
İğne Krikotiroidotomi:
Genellikle hazır setleri vardır veya malzemeleri kendimiz
hazırlayabiliriz. Malzeme olarak; koruyucu örtü ve eldivenler, 14 veya
12 gauge (G) katater, 3 ml şırınga, 7 mm endotrakeal tüp ve oksijene
bağlamak için Y bağlantısı olmalıdır. 10-12 yaş altındaki çocuklarda
tercih edilir.
Krikotiroidotomiyi yaparken önce hastaya pozisyon verilir ve boyun
povidon iyotla temizlenir. Hasta sırtüstü yatar pozisyonda ve başı
hafifçe ekstansiyonda olmalıdır. Tiroid ve krikoid kıkırdak arasındaki
krikoid membranın yeri belirlenir. Üç ml’lik enjektöre 12-14 G katater
takılır ve ciltle 90º açı yapacak şekilde enjektör aspire edilerek
katater ilerletilir. Enjektöre hava geldikten sonra katater ucu 45º açı
ile trakeaya doğru yönlendirilir ve ilerletilir. Kataterin iğnesi ve
enjektörün pistonu çıkarılır, kateterle pistonsuz enjektör tekrar
birleştirilir. Enjektörün içine 7 mm endotakeal tüp yerleştirilip kafı
şişirilir. Oksijen kaynağına bağlanmış balon-valv-maske ile solutulur.
Aralıklı pozitif basınçlı jet ventilasyon vermek için endotrakeal tüpe Y
konnektör bağlanır ve konnektörün açık ucu 1 saniye veya göğüs kafesi
yükselinceye kadar kapatılır, 4 saniye havanın boşalmasına izin verilir.
Bu teknikle havayolu sağlandığında bize yaklaşık 45 dakika kadar bir
zaman tanır. Bu süre içinde cerrahi krikotiroidotomi veya trakeostomi
planlanıp yapılmalıdır.
Cerrahi Krikotiroidotomi:
Yaşı 12’nin üzerinde olan kişilere uygulanmalıdır. Trakeostomi
kanülü veya endotrakeal tüp kullanıldığından dolayı iğne
krikotiroidotomiye göre daha güvenlidir. Malzemeler; koruyucu örtü ve
eldivenler, 10 veya 11 numaralı bistüri, 6 mm endotrakeal tüp veya
trakeostomi tüpü, tüpü bağlama veya sütüre etme malzemeleri ve balon-valv-maske
ile oksijen kaynağıdır.
Cerrahi krikotiroidotomiyi yaparken de kişiye iğne krikotiroidotomi gibi
pozisyon verilir ve boyun povidon iyotla temizlenir. Krikoid membranın
yeri belirlenir. Baskın olmayan elimizin baş ve orta parmakları ile
tiroid kıkırdak sabitlenir. Bu elimizin işaret parmağı ile cildi
sabitleyerek, kullandığımız elle orta hattan cilt ve ciltaltı doku
uzunlamasına kesilir. Sonrasında krikoid membran, bistürinin yarısı
girecek şekilde yataylamasına kesilir. Bu işlemler sırasında boyundaki
damarsal yapılar korunmalıdır. Krikotiroid membran açıklığını
genişletmek için bistürinin sap kısmı kullanılır. Genişletme işleminden
sonra buradan 6 mm endotrakeal tüp veya trakeostomi kanülü geçirilir ve
sabitlenir. Sonrasında %100 oksijene bağlanmış balon-valv-maske ile
solutulur.
Teşekkür
Kullandığım resimlerdeki katkısı dolayısıyla Dr. Mustafa Yorgancı’ya
teşekkürlerimi sunarım.
Kaynaklar:
1. International Liaison Committe on Resuscitation. 2005 International
Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular
Care Science With Treatment Recommendations. Circulation.
2005;112:19-57.
2. Hirshon JM. Basic cardiopulmonary ressuscitation in adults. In
Tintinalli JE, Kelen GD, Stapczynski JS, editors. Emergency medicine: a
comprehensive study guide. 6th ed. New York, NY: MacGraw-Hill; 2004. p.
66-71.
3. The advanced ACLS skills. In Cummins RO, editors. ACLS provider
manual. AHA 2001. p. 19-40.
4. Roman AM. Noninvasive airway manegement. In Tintinalli JE, Kelen GD,
Stapczynski JS, editors. Emergency medicine: a comprehensive study guide.
6th ed. New York, NY: MacGraw-Hill; 2004. p. 102-8.
5. Med-worldwide Global EMS Product Distribution Center Web site.
Available at: http://www.med-worldwide.com/BT-023316.html (Accessed at:
September 12, 2007)
6. Gens DR. Surgical airway manegement. In Tintinalli JE, Kelen GD,
Stapczynski JS, editors. Emergency medicine: a comprehensive study guide.
6th ed. New York, NY: MacGraw-Hill; 2004. p. 119-124.